Ukazała się kolejna aktualizacja programu PUZZLE/TaxPro do wersji 22.13.Abonenci mogą ją pobrać za pomocą mechanizmu „Powiadomień o aktualizacjach”, albo jak dotychczas po zalogowaniu na Konto klienta.
Pozostałych użytkowników zachęcamy do zakupu aktualizacji z abonamentem.
Uwaga:Aktualizacja zmienia strukturę bazy danych ( G50U31 ). Należy ją wykonać na wszystkich stanowiskach korzystających z tej samej bazy danych.
Zmiany w wersji 22.13
Zmienione obliczenie ryczałtu
Obliczenie ryczałtu za okresy z roku 2022 dostosowano do niedawno opublikowanego wzoru zeznania PIT-28(25). Dostosowanie polega na:
- uwzględnieniu przychodu zwolnionego od podatku,
- rozdzieleniu przychodów z działalności gospodarczej od przychodów z najmu prywatnego,
- odliczaniu składek zdrowotnych ZUS osobno od innych odliczeń od przychodu.
wszystko to w takiej kolejności i w taki sposób jak w PIT-28.
Przychód zwolniony i składki zdrowotne odliczane są tylko od przychodu z działalności gospodarczej. Przychód zwolniony jest uwzględniany po zaznaczeniu którejś z trzech ulg – na powrót na terytorium Polski, dla rodziny (co najmniej 4 dzieci) lub dla pracującego emeryta – w prawym dolnym rogu okna obliczenia ryczałtu.
Zmiana układu obliczenia (wyodrębnienie przychodów z najmu oraz odliczenia składek zdrowotnych ) może powodować niewielkie różnice względem wcześniejszych obliczeń wynikające z zaokrągleń. Znacznie większe różnice mogą być w przypadku gdy równocześnie występowały przychody z najmu i odliczenia składek zdrowotnych ZUS od przychodu. W takim przypadku należałoby ponownie wykonać i zapisać obliczenia ryczałtu od początku 2022 r. Jeśli chce się uniknąć zmiany wyników obliczeń, to trzeba przenieść w oknie odliczeń od przychodu kwoty składek zdrowotnych ZUS do innej grupy odliczeń od przychodu - np. „Inne ulgi”.
Oczywiście, po zaznaczeniu w obliczeniu którejś z ulg dających zwolnienie przychodu od podatku, trzeba ponownie wykonać i zapisać obliczenia ryczałtu również dla następnych okresów.
Nowy wzór PIT-4R(12)
Program dostosowano do nowego wzoru dokumentu elektronicznego i formularza deklaracji PIT-4R (12), obowiązujących za rok 2022.
Nowy wzór PIT-11(29)
Program dostosowano do nowego wzoru dokumentu PIT-11(29), według którego składa się informację za rok 2022. W nowym wzorze jest mnóstwo nowych pozycji. W tabeli dochodów utworzono wiersze dla zasiłków macierzyńskich, wypełniane na podstawie zasiłków ZUS na listach płac oraz przerw/świadczeń z kodami: 311, 315, 319, 320, 325-329. Z części dotychczasowych wierszy wyodrębniono przychody uzyskane w wieku emerytalnym. W części poświęconej dochodom zwolnionym utworzono pozycje dotyczące ulg na powrót na terytorium Polski, dla rodziny (co najmniej 4 dzieci) i dla pracującego emeryta. Ponadto jest nowa pozycja, w której wykazuje się składki członkowskie na związki zawodowe.
Udostępniamy odpowiednie formularze PDF, choć deklaracje składa się wyłącznie w postaci elektronicznej. Dlatego nasze formularze mają uproszczoną formę – bez szarego tła – by ewentualny wydruk powodował mniejsze zużycie atramentu/tonera.
Zmiany w parametrach pracowników i listach płac
- Jeśli pracownik korzysta z ulg na powrót na terytorium Polski, dla rodziny (co najmniej 4 dzieci), dla pracującego emeryta, lub z zerowego PIT dla młodych, to w miesiącu, w którym suma dochodów pracownika na listach płac przekroczy limit wynoszący 85528 zł, nadwyżka dochodu ponad ten limit jest opodatkowana. Dotąd cały dochód w takim miesiącu był traktowany jako zwolniony z opodatkowania.
- W związku z koniecznością wykazywania w PIT-11 za 2022 r. składek członkowskich na związki zawodowe pobranych przez płatnika, na stronie „Wynagrodzenie” okna parametrów pracownika oraz na listach płac umieszczona została odpowiednia pozycja (pod nazwą „na związki zawodowe”). Można w niej wprowadzić kwotę składki albo jej stopę procentową. W tym drugim przypadku kwota składki obliczana jest automatycznie jako iloczyn podanej stopy i sumy wynagrodzenia. Kwota składki odejmowana jest od wypłaty.
- W parametrach pracownika podanie stopy składki wyklucza (czyści pole) podanie kwoty składki, i vice versa.
- W oknie płacy wpisanie stopy składki powoduje obliczenie kwoty składki, natomiast wpisanie kwoty składki powoduje wyczyszczenie pola stopy składki. Kiedy pole stopy składki jest puste, kwota składki nie jest automatycznie obliczana.
- Od stycznia 2023 r. pracownik może złożyć oświadczenie o pomniejszaniu miesięcznej zaliczki u więcej niż jednego pracodawcy. Na liście płac odlicza się wtedy nie całą kwotę wolną, ale jej 1/2 lub 1/3 (zależnie od liczby pracodawców). W programie uzyskuje się to wybierając odpowiednią wartość „Jaką część kwoty wolnej odliczać?” na stronie „Podatkowe” okna parametrów pracownika. Wybór ten jest niedostępny gdy „Odliczać kwotę wolną?” ma wartość „nie”.
- Od stycznia 2023 r. pracownik może złożyć wniosek o niepobieranie zaliczek w danym roku podatkowym, jeżeli przewiduje, że uzyskane przez niego dochody podlegające opodatkowaniu nie przekroczą w roku podatkowym kwoty 30000 zł. Złożenie takiego wniosku zaznacza się w pozycji „Wniosek o niepobieranie zaliczek” na stronie „Podatkowe” okna parametrów pracownika. Zaznaczenie skutkuje na liście płac zerowymi zaliczkami od dochodu opodatkowanego nieprzekraczającego limitu oraz podatkiem bez odliczenia kwoty wolnej od dochodu ponad limit.
- Ze strony „Podatkowe” okna parametrów pracownika wprowadzanych po 2022 r. znikają zbędne już wtedy ustawienia „Złożono wniosek o nieprzedłużanie terminów poboru zaliczek” i „Nie stosować ulgi dla klasy średniej”.
Nowy wygląd programu
Okna z zakładkami
Okna-listy firm, właścicieli, rejestrowanych dokumentów i wszystkie inne okna wypełniają teraz całe główne okno aplikacji i mają zakładki. Tym samym program działa teraz analogicznie jak wszystkie popularne programy (przeglądarki internetowe, programy pocztowe, Adobe Acrobat Reader itp.).
Zamiast opcji „Kaskada”, „Sąsiadująco w poziomie” i „Sąsiadująco w pionie” w menu „Okno” dostępne są teraz opcje „Nowa pionowa grupa dokumentów” i „Nowa pozioma grupa dokumentów”. Opcje te są dostępne gdy jest otwarty więcej niż jedno okno. Wybranie „Nowa pionowa grupa dokumentów” powoduje wtedy utworzenie nowej grupy obok aktualnie istniejących i przeniesienie do niej aktywnego okna (trochę podobnie do dawnego „Sąsiadująco w pionie”). Wybranie „Nowa pozioma grupa dokumentów” powoduje utworzenie nowej grupy poniżej aktualnie istniejących i przeniesienie do niej aktywnego okna (trochę podobnie do dawnego „Sąsiadująco w poziomie”).
Okna można przemieszczać między grupami i w ramach grupy, przeciągając myszką ich zakładkę.
Tryb ciemny
W trybie ciemnym okna ( ich tło, pola edycyjne, guziki i inne elementy ) emitują jak najmniejszą ilość światła. To bardzo modne ostatnio rozwiązanie pozwala oszczędzać wzrok, ale też energię (zwłaszcza w przypadku najnowszych monitorów LED z podświetleniem wygaszanym strefowo, miniLED, OLED lub microLED). Jest to więc rozwiązanie korzystne zdrowotnie, ekonomicznie i ekologicznie. Może jednak wymagać przyzwyczajenia, dlatego jest opcjonalne.
Tryb ciemny w Programie włącza się i wyłącza poleceniem „Ustawienia -> Wygląd i obsługa okien -> Tryb ciemny” z menu „System”. Dostępne są tam trzy ustawienia tego trybu:
- "nie" – (ustawienie domyślne) tryb ciemny jest wyłączony, kolory okien są takie jak dawniej;
- "tylko listy" – tryb ciemny jest stosowany tylko w oknach-listach (np. firm lub właścicieli);
- "listy i dialogi" – tryb ciemny jest stosowany nie tylko w oknach-listach, ale też w dialogach.
Zmieniony wygląd niektórych elementów
Ta zmiana ma związek z modą na płaski, minimalistyczny wygląd okienek. Jest nieodzowna w przypadku trybu ciemnego, w którym nie występują imitacje trójwymiarowości, ale służy również oszczędzaniu miejsca na ekranie. Ma też na celu lepsze dostosowanie do różnych ustawień rozmiaru czcionki. Dotyczy w szczególności okienek z rozwijanymi listami wartości (ang. combo box) i przełączników opcji (ang. radio buttons). Dodano też nowy element służący do wprowadzania wartości przez wywołanie pomocniczego okna dialogowego. Znalazł on m. in. zastosowanie w oknie rejestracji dokumentu, gdzie zastąpił guziki przywołujące słowniki procedur i GTU. Ten nowy element wygląda jak okno edycyjne z trzema szarymi kropkami w prawym dolnym rogu.
Inne zmiany wyglądu
- W oknach kreatorów (ang. wizard) - np. eksportu i importu - uwzględniono ustawienie rozmiaru czcionki dialogów.
- W kalendarzach miesięcznych w oknach tabel kursów walut oraz okienkach rozwijanych pod polami dat uwzględniono ustawienia trybu ciemnego i rozmiaru czcionki dialogów.
- W oknach komunikatów uwzględniono ustawienia trybu ciemnego i rozmiaru czcionki dialogów. Tło komunikatu ma odtąd kolor odpowiadający rodzajowi komunikatu (niebieski - informacja, zielony - pytanie, żółty - drobny błąd lub ostrzeżenie, czerwony - krytyczny błąd lub decyzja). Ponadto treść komunikatu można zaznaczyć i skopiować do Schowka Windows (np. w celu przesłania do hotline'u) tak jak się to robi w okienkach edycyjnych. W przypadku komunikatów niemieszczących się w całości na ekranie można przewijać ich treść.
Inne ulepszenia i zmiany
- Parametry kadrowo-płacowe oraz stopy odsetek podatkowych i ustawowych zaktualizowane na 1 stycznia 2023 r.
- W obliczeniach składek zdrowotnych właścicieli uwzględniane są okresy zawieszenia działalności podane w ich źródłach przychodów. Zawieszenie działalności źródła na cały miesiąc ma taki sam skutek jak brak udziałów w źródle w danym miesiącu.
- Import dokumentów z Subiekta dostosowano do najnowszego formatu plików EDI++ 1.08. Oznacza to w szczególności uwzględnianie zapisanych w tych plikach oznaczeń dla JPK_V7: procedur, GTU i typów dokumentów.
- Ponieważ imię i nazwisko użytkownika jest wykorzystywane nie tylko przy fakturowaniu, ale także np. podawane za autora tworzonych dokumentów PDF, ustawienie „Kto wystawia faktury” zostaje przeniesione z menu „System -> Ustawienia -> Faktury” do menu „System -> Ustawienia”, i nazwane: „Imię i nazwisko użytkownika”. W związku z tym jest teraz dostępne nawet po wyłączeniu modułu fakturowania, ale nadal tylko wtedy gdy wyłączone są zabezpieczenia lub zalogowany jest administrator (w przeciwnym razie imię i nazwisko użytkownika ustawia się w Administratorze).
- Przypomnienie o archiwizacji, które pojawia się przy zamknięciu programu, o ile tak zaznaczono w menu „Ustawienia”, zostało wzbogacone o wybór sposobu archiwizacji. Zamiast archiwizacji przy pomocy programu pg_dump.exe (w wersji na PostgreSQL) lub Archiwizatora (w wersji na MS Access) można teraz wybrać eksport całej bazy danych do pliku PUX. Sporządzenie zapasowej kopii bazy danych każdym z tych dwóch sposobów liczy się tak samo przy ustalaniu kiedy wykonano ostatnią archiwizację.
- Jeśli nie chcemy wykonać archiwizacji, to w oknie przypomnienia o niej nie naciskamy teraz guzika [Nie], tylko krzyżyk w nagłówku lub klawisz [Esc].
- Eksport bazy danych przez uruchomienie Puzzli z parametrem "/A" Operacja eksportu całej bazy danych może być wykonana nie tylko poleceniem z menu „System -> Narzędzia”, ale także przez uruchomienie Programu z parametrem "/A". Zakładając, że program jest zainstalowany w folderze "C:Program Files (x86)Puzzle", polecenie wyglądałoby tak:
- w wersji na MS Access: "C:Program Files (x86)PuzzleTax10.exe" /A
- w wersji na PostgreSQL: "C:Program Files (x86)PuzzleTaxPG.exe" /A
Takie uruchomienie eksport nie wymaga interakcji z użytkownikiem, nie są wyświetlane komunikaty wymagające odpowiedzi użytkownika. Dzięki temu można z takiego wywołania zrobić zadanie wbudowanej w Windows aplikacji Harmonogram zadań, i mieć eksport całej bazy danych wykonywany automatycznie, w ustalonych dniach i godzinach (np. w nocy).
Plik PUX tworzony jest w folderze, w którym tworzony był ostatnio poleceniem z menu Programu. Jeśli wcześniej tego nie robiono, to plik PUX jest tworzony w folderze „Dokumenty” systemu Windows. Nazwa tworzonego pliku składa się z nazwy bazy danych oraz z daty i czasu utworzenia pliku. W tym samym folderze, z tą samą nazwą, ale z rozszerzeniem „.log”, jest tworzony raport eksportu w postaci pliku tekstowego. Jeśli archiwizacja nie przebiegła pomyślnie ( plik PUX nie mógł być utworzony lub nie wszystkie dane udało się wyeksportować), to raport jest od razu wyświetlany (z wyjątkiem przypadku gdy w zadaniu Harmonogramu zadań zaznaczono opcję „Uruchom niezależnie od tego, czy użytkownik jest zalogowany”. W takim przypadku użytkownik musi po zalogowaniu sam odszukać i otworzyć raport. - (wer. 22.13.7) W PIT-11(29) nie były wykazywane niskie wynagrodzenia, dla których dochód po odliczeniach jest zerowy;
- (wer. 22.13.7) W oknie źródeł przychodów właściciela brakowało guzika do przyłączania nowych źródeł.
- (wer. 22.13.10) PIT-11(29) – Przy otwarciu zarejestrowanej informacji PIT-11 nie była rozpoznawana płeć pracownika, wskutek czego nie był ustalany właściwy wiek emerytalny, a zatem i wiersze, w których należy wykazać przychody (czerwone zabarwienie błędnie sugerowało nieaktualność).
- (wer. 22.13.10) PIT-11(29) – Przychody nie powinny być wykazywane jako uzyskane w wieku emerytalnym gdy składki społeczne z ich tytułu są zerowe.
- (wer. 22.13.10) PIT-11(29) – W przypadku korzystania z ulg przychody są wykazywane w części G., a składki społeczne w poz. 97, nawet jeśli dochód po odliczeniach jest zerowy
- (wer. 22.13.13) Miniaturka programu przy pasku zadań zmieniona na pojedynczą.
- (wer. 22.13.13) Poprawiona stabilność programu przy przełączaniu zakładek okien.